onsdag 22 januari 2014

Valpfeber!

Att det skulle bli hund på Åsen är inget som varit givet. Att jag har ett brinnande djurintresse och  trivs tillsammans med djur är inget nytt, men jag har inbillat mig i många år att jag är en utpräglad kattmänniska, men nu har även hundintresset väckts till liv ordentligt.
 Hundar har funnits i mitt liv sen  jag var liten bl a genom min morbror som hade kennel.

Diskussionen om lämplig hund har på gått länge här hemma och maken ville ha en stor robust hund, jag ville ha en mer lätthanterlig storlek och med inte alltför stort "trim"konto

Så en dag satt vi och tittade på ett hundprogram på TV där de visade dansk-svensk gårdshund. Maken blev intresserad av rasen och jag som alltid vurmat för Jack Russel Terrier och Dansk-Svensk gårdshund behövde knappast övertygas. 

Jag började leta uppfödare. Mina krav på uppfödaren var:
 *Att vi skulle träffas innan ett evt köp bestämdes.
*Att uppfödaren hade erfarenhet 
*Att uppfödaren ser till hundens bästa 
*Att vi "håller" kontakten före och efter valpköp

Jag hittade en uppfödare som geografiskt fanns relativt nära och det var ett plus! Jag skrev ett mail och fick svar och vi bestämde att vi skulle träffas i slutet av oktober.

Under tiden fick vi låna snälla Hugo  för att känna på rasen. Barnen gillade honom skarpt och jag måste säga att mina barn är väldigt härliga med djur!


I slutet av oktober for vi till Nora för att hälsa på uppfödarna och hundgänget.  Det var ett trevlig möte och vi blev så bra omhändertagna. Vi var rätt sålda när vi åkte hem och det pratades hund hela vägen hem!

Här Isa, Trenter och "Siggan"

Uppfödarna kände sig nöjda med oss och vi dem och det bestämdes att vi skulle få köpa valp av dem vid nästa kull.

Annandag Jul parades Isa med Trenter och den 20 januari gjorde man UL som visade 4-5 valpar. Lyckan var total här hemma!!

Om allt går som det ska blir det valpning den 27 februari.
Och valpen kommer till oss i slutet April.

Nu håller vi tummarna för lilla Isa och valparna!

Inga kommentarer: