tisdag 3 juni 2014

Valpcamp - Game on dog

Så kom den efterlängtade helgen då vi skulle delta på valpcamp med fokus på grundkunskaper med sikte på tävling, med Lina Sundberg och Jessica Johansson på Game on dog. Som helt grön nybliven hundägare hopar sig frågor och frustrationer mitt i glädjen över att få ha förmånen att ha blivit hundägare, så det kändes som ett nödvändigt steg vidare.

Fredagen kom och jag begav mig upp till Forshaga för en kvällsföreläsning i det vackra för sommarvädret. Vi var 5 deltagare med hundar. Alla hade väl mer kunskaper än vad jag hade och både en och annan tanke for genom huvudet vad jag egentligen hade gett mej in på..

Tidig lördagmorgon, väskor och bil packades med hund, godis och leksaker.
Dagen startade med genomgång av vad vi skulle arbeta med och sen var det dags...

Leka inför publik och fotograf,  ja det var riktigt jobbigt kan jag säga, men för att vinna nått  måste man kliva utanför bekvämlighetszonen...Men snabbt byttes oron inför vad andra tyckte o tänkte till en glädje. Wow vad kul att få feedback på vad man gör! Att tidigare stått hemma och ingen brytt sig eller tänkt på vad man gjort.








 Dagen varvades med genomgång av de olika momenten vi skulle jobba med och praktiska övningar.
Olika belöningar och vikten av bra belöningar som hunden tycker det är värt att jobba för är a och o, och det skulle visa sig mer tydligt senare under helgen. 

En av mina stora frustrationer var nog att jag inte lyckats få kontakt med Tova på nått bra sätt tidigare, mer än att tjata, hoa och få henne uppmärksam vilket har lett till ännu mer vadd i öronen på henne. Att öva kontakt och få Tova att välja mej var en riktigt kick! Vi har lååång väg att gå, men att veta hur man ska göra för att träna var riktigt kul och att sen plocka ur henne ur bilen inför varje moment och se henne söka min kontakt var häftigt!

Att omvänt lockande skulle funka på Tova var jag inte helt övertygad om....






Men jag blev överbevisad....



Trötta och varma avslutade vi lördagens arbete och styrde hem mot Arvika igen. Tova gick totalt i spinn när vi kom hem - övertrött skulle jag tro...Men kl 19.30 drog hon ur kontakten och somnade.

Söndag kl 9.00 var det dags igen. Upplägget var det samma, genomgång och diskussioner innan praktiska övningar. Fotgående, bakdelskontroll, runda föremål och baklängeskjedjor gicks bl a igenom.

Vi startade med fotgående..och just det...vikten av rätt belöning blev riktigt tydligt. Det som gick hem under lördagen vid bla kontakt och omvänt lockande gick definitivt inte hem vid fotgående...
Belöningen då hette köttbullar och då var Tova med på noterna.

Uthållighet, fokus, fart, kontakt, kjedjor, kvalitetssäkring, lek, lekregler, shaping, ingångar, bakdelskontroll, följsamhet - ja nyckelorden för denna helg är många - hundar, förare, glädje, erfarenheter, härligt fôlk är några andra.




Oavsett om jag kommer att tävla eller inte har denna helg varit otroligt värdefull, och den har gett mej mersmak på kurser. Det har varit kul att knyta nya kontakter och sett andra mer erfarna och fått råd och tips både ifrån instruktörer.

Tack alla inblandade för en toppen helg!


Bilderna är lånade med tillåtelse ifrån Game on dog


Inga kommentarer: