onsdag 29 juli 2009

Nu har de kommit!!

Nu har de kommit! 21 dagar av väntan och våndan är äntligen över! Nu startar en ny oro över de små hur de ska komma att klara sig!
De 10 äggen som kom från Uppsala på posten började spricka igår morse, på pricken 21 dagar efter att de lagts för ruvning.
Först hade jag en surrogat höna då mina inte ville ruva men hämtade hem dem efter att både Doris och Maggan lagt sig till rätta.

Efter en heldags väntan tittade "Jonson" ut 18.05

Ett par timmar senare kom så "Pipen"
Sen hände inget mer förutom att alla äggen hade sprickor och det var liv i dem!


Klockan 8 i morse mötte mig denna syn! 6 kycklingar varav 2 var på väg ut!!
2 ägg kvar! Hmm jag ville ju ha ett par hönor till.....nu är det 8 kycklingar...2 som är på väg och ytterligare 6 ägg som ligger under Maggan som ska kläckas kring helgen....................ett par hönor var det (nu får man ju se hur många tuppar det är också då)

"Jonson" 23 gram tung!


Nu förstår jag verkligen begreppet hönsmamma! Doris är otroligt vaksam över vad som händer i redet och kommer sannolikt ha fullt upp när de små kommer på att rymma boet. Än så länge vill de helst ligga under hennes värmande dun


Nyfiken på livet!

11 kommentarer:

Koola Viola sa...

Härligt, grattis!! Och som vanligt är ju kycklingarna helt bedååårande :o)

Unknown sa...

vilka sötisar! Var länge sen våran 4 st var sådär små...*S* Gubbens morbror fick ett ryck att han ville ha kycklingar...jaa...dom hamnade ju hos mig så klart..*S*

Tiggy sa...

Hihi aww vad söta småttingar. :-D

Jessica sa...

Åh vad söööta :-) Jag blir riktigt avis.. Vill också ha kycklingar!

GRATTIS! kram Jessica

ArtCecilia sa...

Kycklingar är nog bland det sötaste som finns. Mina som traskar omkring i trädgården, börjar bli stora nu. Nere i hönshuset ligger två dv cochin på ägg, få se om det "blir nåt". Två laxfärgade hönor har fått fram 4 kycklingar var... de är sötast i hela världen, med sina mamelucker!
Lycka till med dina sötnosar!

Maries Pysselblogg sa...

Åh vilka små sötisar!

Bim HD sa...

Jag kan inte låta bli att bara kika på dem, åter och åter igen. De är ju så härligt gulliga!!! ;)
Må så grankott...

Anonym sa...

Men ååå så söta. Hoppas att allt är bra med er, jag är i Norge och hoppas på fint väder, det är sådär varannandagsväder här...

Kram
//Malin

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Nä, men vilka sötisar! Åh så ulliga och gulliga, sådana vill man ju bara gosa med!

Härligt att det gått så bra, hoppas det fortsätter på det spåret!
Ha de så gott!
Kram / Angelica

Anita/AniLi sa...

Underbart söta!
Kraaam/Anita

Vixen sa...

Drömmer om att ha några egna hönor här hemma men det lär nog förbli en dröm... hur mycket jobb är det med att ta hand om dem?