söndag 30 januari 2011

Moster Lydmas kladdkakemuffins


Har ett riktigt smarrigt recept som slår det mesta. Jag har fått det av min kära syster, som i sin tur fått det av nån, som i sin tur fått det av nån etc etc
Jag väljer att uppkalla bakverken efter de jag fått receptet av.

De är jättebra att baka och stoppa in i frysen och ha om det kommer oväntat besök om det nu finns några kvar =)
Smarriga att äta lite halvtinade.

2 ägg
3 dl socker
1½ tsk vanilj socker
1 krm salt
2 msk kakao
1½ dl mjöl
100 g smält smör

Vispa ägg och socker. Blanda därefter ner de torra ingredienserna och tillsist det smälta smöret.
Klicka ca 1 msk av smeten i folieformar (mazzarinformar)
Grädda i 160 grader i ca 15 min.
Låt svalna något

Chokladkräm:
100g smör
4 msk socker
2 tsk mjöl
4 tsk kakao
1 dl grädde
1 dl mjölk

Blanda ingredienserna i en gryta och koka ihop till en tjock smet låt svalna.

Muffinsen kommer att resa sig fint men kommer sjunka ihop och det är i den hålan som man fyller i med chokladkrämen

Jag brukar göra dubbelsats med chokladkräm för att fylla lite extra i muffinsen.

Servera med en klick grädde!

1 kommentar:

♥ Pia... sa...

Mmmm kanske var nåt detta du:).. såg iallafall väldigt smarrigt ut..Pia